بررسی وضعیت صنعت سنگ در ایران

ایران از نظر تنوع سنگ‌های ساختمانی در رتبه اول و از نظر تولید و استخراج جزو هفت کشور اول دنیا قرار دارد. به‌طور‌کلی حجم ذخایر سنگ ساختمانی در جهان به ۱۵ میلیارد تن می‌رسد که ایران ۴ میلیارد تن از آن را در خود جای داده است و از این میزان حدود ۲۰ میلیون تن آن در سال استخراج و حدود ۵ درصد آن صادر می‌شود. بنابراین موقعیت جغرافیایی، فراوانی و تنوع سبب شده است که ایران از پتانسیل مطلوبی در بازارهای بین‌المللی برخوردار باشد. ایران از ذخایر غنی تراورتن، مرمر، مرمریت و گرانیت بهره برده، به‌طوری‌که تنوع رنگی ذخایر سنگ مرمر تا هفت رنگ می‌رسد.


علی‌رغم اینکه کشورمان از نظر تنوع سنگ‌های ساختمانی در رتبه اول جهانی و از نظر میزان تولید در فهرست هفت کشور اول دنیا قرار دارد، با این حال سهم ایران از بازار مبادلات جهانی سنگ کمتر از ۳ درصد است و اگر با تدوین استراتژی‌های صحیح و توسعه روابط یکپارچه بازاریابی هرساله ۵۰ درصد بر حجم صادرات سنگ ایران بیافزاییم، سهم ما از بازار جهانی بعد از پنج سال به حدود ۲ درصد خواهد رسید


مطالب بالا بخشی از اظهارات مدیران «شرکت یو استون» (you stone) است. همان‌طور‌که می‌دانیم و این آمار و ارقام نیز گویای آن است، کشور ایران راه بسیاری دارد تا در زمینه صنعت سنگ به شرایط مساعد دست یابد.
شرکت یو استون که از فعالان بخش سنگ ساختمانی در کشور است، در راستای رسیدن به این شرایط، به ابتکاری نایل آمده است. برای آشنایی با این ابتکار و روش، گفتگوی «ماهنامه راه و ساختمان» را با «مهندس سیامک اخطاری» که نزدیک به 20 سال سابقه فعالیت در زمینه‌های اکتشاف و استخراج و بازرگانی انواع و اقسام سنگ‌های ساختمانی را در کارنامه کاری خود دارد و هم اکنون مدیر توسعه بازار شرکت یو استون است، دنبال نمایید.


وی این‌گونه بیان نمود: ما معتقد هستیم که امکانات بسیاری در زمینه صنعت سنگ در کشور فراهم است، از معادن غنی گرفته تا نیروی کار ماهر، اما چیزی که نداریم دیدگاه و بینش در زمینه بهره‌وری موثر از این امکانات است. مهندس اخطاری اذعان کرد در صنعت سنگ ایران باید فرهنگ‌سازی جدی صورت گیرد؛ هم‌و‌غم شرکت یو استون همین موضوع است و برای این منظور سعی کردیم یک فکر بزرگ را پیاده کنیم و آن تاسیس «مرجع تخصصی صنعت سنگ ایران» است.


به گفته وی این مرجع و در واقع این وب سایت، متعلق به همه صاحبان صنعت سنگ ایران است که با هدف توسعه صادرات و افزایش سهم کشورمان از بازار جهانی طراحی شده است و البته به عنوان هدف ثانویه، تقویت روابط بین صاحبان و فعالان صنعت سنگ با یکدیگر و همچنین تسهیل و گسترش بازار داخلی مد نظر بوده است.


این فعال صنعت سنگ کشور به بسط این موضوع پرداخت: در این راستا ما رنج وسیعی از شغل‌های مرتبط با صنعت سنگ را کنار هم قرار داده‌ایم‌، اطلاعات این صنعت را به رایگان در اختیار اعضا قرار می‌دهیم و گزارش‌های مفید و کاربردی را در سایت قرار می‌دهیم. این امر در نگاه اول یک تجارت الکترونیک به نظر می‌رسد، اما در واقع این‌طور نیست و ما در صدد ایجاد یک بستر جهت اعتمادسازی هستیم. چرا که برای انجام معامله با یک خریدار خارجی، باید در وحله اول اعتماد وی جلب گردد و شاهد یک سیستم صحیح و بروز که قابل ارزیابی است باشد. 


وی خاطرنشان کرد: ما تصمیم داریم به همه صاحبان صنعت سنگ ایران خدماتی ارایه کنیم که آنها را در بالا بردن سهم ایران از بازار جهانی سنگ کمک کند. ما تصمیم داریم به مخاطبان و خریداران بالقوه سنگ تزئینی ایران خدماتی ارایه کنیم که رغبت، علاقه و انگیزه آنها را برای ترجیح دادن محصولات ایرانی نسبت به محصولات سایر رقبا افزایش دهد. ما تصمیم داریم به همه صاحبان و فعالان صنعت سنگ ایران و مخاطبان بین‌المللی آنها خدمات مورد نیازشان را ارایه کنیم.


این وب سایت اعضایی را با عناوین عادی، برنزی، نقره‌ای و طلایی در بر می‌گیرد.


به گفته مدیر توسعه بازار شرکت یو استون، شاید در این حیطه تازه کار به نظر برسند اما 70 سال سابقه تجربی پشتوانه این موضوع است و همچنین برخورداری از علم روز، افراد متخصص و باتجربه و شناسایی نیاز بازار، از عواملی است که سبب شده در حال حاضر با پیمانکاران بنام اروپا ارتباط تنگاتنگ داشته باشند و قرار است یو استون یک برند جهانی باشد. برند جهانی که با گذشت حدود 30 ماه از شروع فعالیت، فعلا قدم‌های اول خود را بر می‌دارد و مسیری طولانی در پیش رو دارد.
مسیری که انتهای آن رشد و شکوفایی صنعت سنگ ایران است، به‌طور‌ی‌که این محصول با ارزش به دنیا شناسانده شود و با بهترین کیفیت و در کمترین زمان ارایه گردد.


در ادامه دیگر راهکارهای محقق شدن این هدف را از نگاه مهندس اخطاری ببینیم: تشکل‌هایی مانند خانه معدن، سازمان نظام مهندسی معدن، انجمن سنگ و ... در حال فعالیت هستند که می‌توانند به موفقیت هر چه بیشتر صنعت سنگ کمک نمایند. بدین‌ترتیب که اعضای صنف مشکلات خود را مطرح نمایند و سپس این تشکل‌ها به صورت لایه‌هایی منسجم عمل نمایند و این موانع و مشکلات را به گوش مقامات ذی صلاح برسانند تا تصمیم‌گیری مثبتی در مورد مسائل روز این صنعت صورت گیرد.


وی به عنوان مثال به موضوع خام‌فروشی اشاره کرد که در یک برهه زمانی کاملاً ممنوع اعلام شد. اخطاری این موضوع را در بلندمدت به ضرر صنعت سنگ ایران اعلام کرد، چرا که از نظر وی باید قسمتی از سنگ به صورت خام صادر شود تا شخصیت سنگ ایران توسط معماران و پیمانکاران به دنیا معرفی شود.


انجام کار تحقیقاتی و ارایه گزارش‌هایی دقیق از میزان بهره‌وری، بهره بردن همزمان از نیروهای جوان و متخصص و همچنین پیشکسوتان در انجام پروژه‌های اکتشاف و بهره‌برداری، آموزش و پرورش نیرو توسط برگزاری کارگاه‌های عملی و اعزام به خارج و در یک کلام نگاه سیستماتیک به صنعت سنگ از دیگر راهکارهایی بود که این فعال صنعت به آنها اشاره کرد.

منبع: ماهنامه راه و ساختمان